Thank You For Following :)

Breakfast at Pasar Tanjung, Tawau - Coto Makassar & Soto

ha! ini memang post yang da bersawang ok! hahaha..apa pun since aku da upload gambar ni sebagai draft dalam blog ni pada awal bulan lepas (sebulan lebih gak dia terperap nak tunggu di post k), so aku post kan je la XD


yang ni satu lagi post hasil daripada trip kitorang ke Tawau pada awal bulan Disember tahun lepas (da berkulat pun)..apa pun aku rasa berbaloi untuk dikongsi so aku kongsikan gak la..ngehehe

kalo kamu tengok gambar tu kan, ada empat hidangan kan..semua lain-lain bekas tapi sebenarnya kami order dua menu ja..tapi semua lain-lain orang yang buat..macamana tu? hehe..


coto makassar & nasi

2 menu / hidangan yang kami oder ari tu ialah coto makassar & soto bihun sup..aku & abang aku oder coto makassar..coto makassar ni ialah sup perut ngan isi daging yang agak pekat, aku tataw plak resepi dia..tapi coto ni dimakan dengan nasi..so yang ni set coto makassar aku

close up sket..

yang ni plak coto makassar abang aku..coto makassar dia ni cair sikit banding yang aku dapat tuh..rasa pun lain sikit..kalo pada aku, coto makassar yang aku dapat tu lagi best..ngehehe..macam bias plak kan ;p

my brotha's coto makassar

lepastu my mama & bapa pla oder soto @ kalo di semenanjung lebih kurang macam bihun sup..lebih kurang la macam bihun sup tu tapi lain sikit kali dari segi supnya tu kan..gagal dipastikan la pula..hoho ;p

my mama's soto

soto yang diorang dapat pun lain-lain juga..yang di atas ni soto mamaku, yang di bawah ni pla soto bapaku..kalo kamu tengok yang mamaku punya soto tu kan lagi banyak kuah a.k.a banjir la..yang bapaku punya pla kemarau sikit, bihunnya pla yang macam lagi banyak kan..isi ayam dalam soto tu pun lain sikit kalo nda silap..rasa kuah sup dia pun lain juga..aku nda ingat suda tapi yang pasti salah satu soto ni kuah sup dia rasa macam perencah megi pun ada..terlebih aji no moto barangkali kan ;p

my bapa's soto

my parents menjamah sarapan mereka :)

so macamana bole oder kami jadi lain-lain ni walopun yang dioder adalah benda yang sama? hehe..inilah namanya pengalaman breakfast di Pasar Tanjung Tawau..bila kami sampai-sampai ja di foodcourt tu, baru ja kami mo pilih-pilih tempat duduk yang macam best, selesa & bersih, terus kami kena kerumun oleh beberapa orang peniaga..dalam 4 - 5 orang juga la yang pegi mengerumun kami owh! mula-mula tu kami risau juga kan macaman mo oder ni sebab ramai betul pla datang..so kami pun oder main cakap seja, minta 2 coto makassar & 2 soto / bihun sup..& air suam 3, milo suam 1..lpas abis ja kami bagi oder, masing-masing pun berlalu pergi..

tapi part yang paling best ialah part kedatangan oder-oder kami tuh..lpas beberapa minit kemudian, oder kami pun datang satu demi satu..tapi bukan dari peniaga yang sama tapi lain-lain peniaga! kira seorang peniaga ambil 1 order la kiranya..pergh memang terkejut & kagum juga la kan..sebab selalu kadang-kadang kalo pegi food court ni siap ada peniaga yang berebut-rebut pelanggan kan..tapi yang ini diorang bole arrange terus bagi-bagi order atau kalo dalam istilah kami "patak-patak"..so memang terkagum juga disitu sekejap..even kalo kamu tengok air suam yang datang tu pun lain-lain cawan kan sebab lain-lain gerai/peniaga yang punya tu;p

tapi yang sedikit leceh tu time membayar la..disebabkan oder kami tu datang dari gerai-gerai yang berlainan so bayar pun asing-asing juga..nasib baik harga sama smua..hehe..tapi apa pun puas ati la makan sana ari tu..murah pun bole tahan berpatutan juga..rasa pun puas hati juga..so kalo mo merasa pengalaman makan baru try la pi makan di pasar tanjung ni..tapi jangan datang sorang, pergi serbu ramai-ramai! hahaha..rasa-rasanya macamana la tu diorang mo bagi-bagi oder tu kan..ekeke ;p

p/s: even lepas makan pun, pinggan mangkuk kitorang dikutip sorang demi sorang oleh masing-masing punya pemilik pinggan mangkuk ;p

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...