Thank You For Following :)

Utama Tom Yam, Tawau - Tom Yam Sabah Style :)

akhirnya! post terakhir berkaitan our family trip ke Tawau Disember last year..lol! ok setahu aku la kan, daripada pengamatan aku la, kalo di Sabah, Restoran Tom Yam bukanla restoran yang memonopoli pasaran kedai makan di sana..maksud aku tak la semelimpah ruah macam kat semenanjung mesia ni..ye la kalo kat sini kan, kat memana pegi pun mesti ada restoran tomyam kan..tak pun restoran thai..sepesen la tu kan..haha..macam da jadi kewajipan plak mesti mewujudkan restoran thai @ tom yam kat setiap ceruk yangmampu dijajah kan..ekeke.. sampai kengkadang tu (actually mostly) naik muak & bosan gak aku mengadap makanan thai ni..hehe

tapi secara jujurnya, selama aku hidup sebagai anak jati Sabah, ni la pestaim aku makan kat restoran tom yam di Sabah..wahaha..congrats to myself ;p iyo la sebab aku rasa kat Sabah kalo dari segi bab kedai makan ni, populariti makanan dari seberang a.k.a Indonesia lebih kuat banding dari Thai nun..faktor geografi la kot..papela kan..cukup merepek, skang aku nak promo sket kedai tom yam kat Tawau ni..& apa beza tom yam kat Sabah & kat semenanjung mesia :)

Tom Yam Sampan Pecah


terus masuk kepada apa yang kitorang oder..Tom Yam Sampan Pecah *ke tongkang pecah ? ah yang sewaktu dengannya la tu* ni abang aku yang oder..amek yang kecik ingatkan untuk sorang la kot..tengok-tengok datang kemain beso portionnya! isi keluarga tom yam ni pun kemain meriah lagi, pelbagai spesies makhluk laut berpesta dalam tu ok..ada sekor ketam yang sehat, pastu ada banyak udang & sotong selain ayam & daging (ok yang ni sepupu dari darat datang menziarah la kot ;p )..dan bila aku kata banyak memang serius banyak ok! bukan banyak bawang & perkakas lain macam yang selalu dihidang oleh beberapa kedai tom yam kat sini k (bukan nak mengata ye..no offense)..hehe..bab rasa plak, pada aku tip top! pada aku rasa tom yam ni da di fusionkan dengan citarasa tempatan..ada rasa pedas sikit tapi tak keterlaluan bersesuaian dengan citarasa orang Sabah la (walopun parents aku rasa agak pedas gak)..tapi memang tak sama macam tom yam yang aku slalu jumpa kat memana kedai abe..hehe..kalo tom yam kat sini kengkadang aku pun tak mampu nak habiskan apatah lagi nak hirup kuahnya sebab rasa cili yang sangat kuat..tapi yang ni memang tak terasa cili bulat-bulat tapi masih ada elemen pedas tu ye..chewah..senang kata rasa tom yam ni memang balance dari segi masam + pedas + manisnya..so yang ni aku memang sangat-sangat rekomen especially kepada yang tak berapa nak makan pedas tu..tapi yang suka makan pedas pun bole try apa tengok how's your tastebud respond :) tapi paling penting, harga amat berpatutan ye..RM10 @ RM12 kalo aku tak silap (da lupa da) & bole makan reramai (kitorang makan 4 orang pun berusaha nak habiskan)..ketam fresh ok!

Sup Ketam Butter

yang ni plak aku yang oder..aku pun tak pasti nama sebenarnya tapi yang pasti ada isi ketam & rasa butter..lol..so Sup Ketam Butter ni dia tak pakai ketam bulat-bulat macam Tom Yam Tongkang Pecah tu, tapi dia masukkan isi ketam yang da diceraikan je dan juga telur..so memula rasa tu konpius gak ni tersalah hantar order ke apa sebab terasa telur, rupanya isi sup ni campuran telur & isi ketam..bab rasa plak agak manis & creamy, da nama pun butter kan..& maybe sebab aku kureng sket kalo hidangan manis-manis ni so not really my cup of tea la..actually sup ni sedap tapi sebab aku rasa dia just plain simple (kira macam takde permuafakatan rasa lain la bila masuk dalam mulut tu) so pada aku hidangan ni biasa je la..tak berapa menyengat la kiranya..tapi still puas hati dengan portion dan kandungannya..harga pun agak berpatutan tapi aku tak ingat plak..aroung RM3 - 5 la kot macam tu..huhu

Sate Cocos

yang ni plak order kat orang jual tepi tu..tak pasti plak satu company ke apa..hehe..bila sebut sate Cocos ni teringat plak Mas AF3 yang dulu fofuler ngan sate nya tu..hoho..anyway ni pun pestaim aku makan sate Cocos ni..bapa aku yang teringin sangat nak merasa sate Cocos since memula sampai Tawau & nampak orang jual sate cocos..ye la nak la gak merasa sendiri kan nak taw apa beza @ ada beza ke sate Cocos ni ngan sate biasa? so dari segi fizikal, sate cocos ni terdiri daripada potongan isi yang lebih beso ala Sate Kajang Haji Sahmuri dulu-dulu (tataw perasaan aku je ke atau memang Sate Kajang Haji Sahmuri sekarang macam makin kecik je saiznya)..tapi bab rasa plak pada aku sate ni lagi menyengat daripada sate sahmuri tuh..rasa rempah perapan tu lagi masuk menyerap dalam isi ayam @ daging tu..tapi yang daging tu agak liat sikit (tataw la memang macam tu atau yang kitorang dapat je)..so overall rasa sate Cocos ni memang lain sikit daripada sate biasa..& harga plak RM0.50 secucuk

Kepak Ayam Panggang

yang ni plak abang aku oder..ari tu dia memang rajin beli chicken wings time kat Tawau, tetiba jadi penggemar chicken wings plak kan..haha..actually kepak ayam panggang ni adalah satu hidangan yang agak common dan fofuler la kat Sabah..kalo kat semenanjung mesia ni yang fofuler ayam percik kan, tapi kalo kat Sabah, chicken wings ni adalah (lebih kurang la) bintang kepada hidangan-hidangan panggang ni..so macam ari tu abang aku memang dari pasar gantung sampai la makan kat sini pun dia dok oder sayap ayam ni..katanya nak merasa kot la ada perbezaan dari segi rasa sayap ayam kat Tawau ni..hoho..pada aku, lebih kurang je..ekeke..anyway sayap ayam @ kepak ayam @ chicken wings ni kalo kat Tawau ari tu range harga around RM2 - RM2.50 seketul..

Utama Tom Yam

so itu la antara hidangan yang kitorang oder kat kedai makan ni hari tu..ada banyak lagi pilihan makanan sebenarnya..kalo nak makan seafood pun bole je pilih handpicked sendiri kat depan tu..anyway my parents ari tu kat sini oder Nasi Lalap yang pada aku bole la..best lagi nasi lalap restoran sebelah dia yang kitorang makan malam sebelum tu..hehe..sebabnya nasi lalap restoran ni sambal dia sangat pedas ;p

so kalo datang ke Tawau bole la try makan kat sini..actually kat Tawau ada banyak lagi tempat makan yang best-best..kalo nak taw lagi kena tanya orang Tawau @ orang yang duduk Tawau sendiri le..hehe..yang ni pun aku dapat daripada my fren, si Angkol yang duk sana..haha..restoran ni kat area food court sebelah Masjid Besar depan laut..susah aku nak bagi direction sebab kitorang pun main redah je hari tu..haha..yang penting kalo jumpa Masjid Besar Tawau tu, bole nampak da area kedai makan dengan lampu-lampu yang menyala banyak tuh..dari Masjid Besar tu, amek jalan yang mengadap laut tu terus straight je ke depan nanti akan lalu la area kedai makan ni di sebelah kanan jalan tu..

so that'a all..adios~

p/s: sepa-sepa yang memang orang Tawau @ tinggal di Tawau tu, kalau tau tempat makan lain yang best tu bole la rekomen manatau nanti kami bole pegi try ..hehe..itupun kalo ada rezki pi Tawau lagi..huhu

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...