Thank You For Following :)

Jom Cari Makan - Kota Damansara

ok kali ni aku nak share pasal satu restoran yang baru je keluar dalam Jalan-Jalan Cari Makan beberapa minggu yang lepas..secara jujurnya, kitorang berhempas pulas *pergh* cari & pergi restoran ni pakai GPS pun sebab terpengaruh dengan JJCM..aku la yang nak sangat sebenarnya..haha..ye la tengok kat TV Qi makan macam best je..sangat menyelerakan..ada plak dim sum a.k.a memang top list makanan peberet aku..huhu..lagipun restoran ni kan menawarkan daripada makanan Melayu, Cina, Thai, hinggalah kepada western food...kira haruslah banyak pilihan sampai rambang mata dibuatnya kan..huhu

so bila da sampai tu, tengok restoran dia biasa je, macam kedai makan biasa, nothin special..tapi nampakla restoran tu takla macam typical kedai makan melayu tapi ada gaya macam gaya restoran cina biasa..i mean typical chinese restaurant k, bukan restoran mewah ;p..dengan dim sum dok masak kat depan, pastu ada ayam-ayam gantung *memula ingatkan itik..kakaka* & meja makan pun meja makan marble macam kat restoran cina..so ada la terasa macam duk kat restoran cina sket..huhu

pastu masuk plak bab menu..memang banyak pilihan..& banyak gak typical dishes yang bole dapat kat memana kedai makan melayu @ thai @ tomyam..so kitorang pun cuba la cari memana yang macam lain, rare, special, & xda kat kedai makan lain..so ni la hasil penilaian kitorang..huhu..memula sekali ais kacang @ whatever it is..

Mango d'Longan


yang ni oder aku..ais kisar ni telah diperisakan dengan curahan sirap mangga aku rasa, bersama beberapa hirisan mangga, pastu ada longan, dan beberapa ketul nata de coco selain susu krimer manis i guess yang macam biasa dalam ABC tuh..& takyah berteka teki sebab memang sedap la hasil hasil gabungan menda-menda alah tu semua..manis dan terasa buah-buahannya..tapi maybe agak terlebih manis untuk taste aku..so kalo yang ada kencing manis tu, aku tak galakkan la..huhu..but still, layan..hehe

Sweet Corn d'Qball

yang ni plak oder abang aku..dalam tu dia letak sweet corn dengan benda bulat-bulat tu yang ala-ala pearl cincau tu tapi aku tak pasti apa benda *of cos la tu la Qball tu kan*, serta beberapa ketul nata de coco gak, selain susu krimer manis la..yang ni aku rasa agak kureng sedikit nak banding yang aku oder tu *bukan bias kerana itu oder aku k*..maybe sebab 1st, memang terasa sangat macam makan ais dengan sweet corn dalam tin *sebab dulu aku suka makan sweet corn dalam tin tu especially bulan puasa..haha*..pastu yang Qball tu aku pun tak berapa pasti apa benda tapi rasanya macam nata de coco dalam bentuk bebola je..ala-ala pearl cincau tu la kot..& sory to say, macam tak terasa mana pun..rasa sweet corn dalam tin je lebih..mak aih macam melampau plak komen aku kan..haha..tapi yang ni kurang manis berbanding yang Mango d'Longan tu..

ais kacang @ whatever it is *tak sure la yang ni nak panggil apa sebenarnya..haha*, ditawarkan dalam banyak banyak pilihan sebenarnya..tengokla memana yang berkenan..harga dalam RM5+ setiap satu..

pastu kitorang gak ada order beberapa ketul dim sum @ actually 2 set je..haha..sebab aku kan hantu dim sum tapi ntah kenapa macam tak berapa tertarik plak nak oder bebanyak ari tuh..huhu



malangnya aku tak hengat plak nenama dim sum yang kitorang oder ari tuh..haha..yang aku ingat kitorang dok cari yang kitorang tak makan lagi tapi macam rata-rata da pernah makan..& harga for each set ialah RM3.50..bab rasa plak, bolela..but to be honest, aku lagi prefer yang kitorang makan kat Xinjiang Restaurant dulu..sangat puas hati & berbaloi-baloi..huhu..

then we go to our main course..of cos la oder nasi ngan lelauk pepauk kan *macam banyak plak padahal 1 lauk 1 sayur je..hahaha*..so memang banyak pilihan lauk yang pelik-pelik pun ada..tapi kitorang oder 1 lauk 1 sayur je sebab terpengaruh dengan harga..serius..memula memang pelik gak tengok harga dia, padahal untuk yang portion kecik a.k.a small je tuh..tapi bila oder da sampai, no wonder la~

Mongolian Chicken

ha baru ko tahu! tengok dalam menu ada pilihan small, medium, large..& yang kitorang oder ni ialah small! tapi skali datang, mak aih..kira kalo nak gi makan sorang tu takyah nak mengada nak oder lauk k..kalo 2 orang pun kena tengok had muatan perut & kemampuan masing-masing dulu baru oder..hahaha..so Mongolian chicken ni adalah ayam goreng yang diselaputi tepung yang agak rangup gak then dicurah dengan sos atau kuah pekatnya yang tersendiri..memula rasa not bad..agak sedap..macam rasa kari pun ada..tapi lepas beberapa kali suap, rasa muak plak..maybe disebabkan kuah pekatnya itu..aku pun tak berapa pasti..so memang cepat je rasa kenyang dan muak..in the end, lauk ini terpaksa dibungkus kerana tak mampu dihabiskan *mesti ada yang macam tak percaya kitorang especially ada aku plak tuh, makan tak abis..huhu*

JCM Curry Vegetables

yang ni plak dioder atas kebengongan kitorang..ada ke patut kitorang mati-mati ingatkan dish ni adalah menu special yang diorang sediakan sempena lawatan JJCM dulu, tu yang letak nama JCM Curry Vegetables tu..tapi lepas da oder baru la perasan *abang aku yang perasan*, "JCM" tu stands for "Jom Cari Makan"a.k.a nama restoran tu, bukan "Jalan-Jalan Cari Makan"! adoyay! hampes seribu kali hampes..but still kitorang fikir takpela since dia letak nama makanan siap dengan nama restoran, so this must be their signature dish la kan..tup-tup sampai, okla..karinya agak pekat & tak terlalu pedas..sayur plak dalam tu ada pelbagai jenis sayur yang dicampak sekali..malangnya dish ni pun macam agak memuakkan..mungkin juga kerana kuah yang pekat itu..tapi tataw la kot maybe memang style masakan diorang buat kuah pekat..huhu

actually its not really that bad..tapi maybe sebab kitorang pegi 2 orang je & also maybe gak disebabkan kombinasi order yang tak berapa kena iaitu Mongolian Chicken yang dimakan bersama JCM Curry Vegetables yang mana keduanya kari & dimasak @ dihidang dengan kuah pekat..so our bad la kot..huhu..tapi aku rasa kalau nak makan reramai maybe sesuai sebab memang cepat kenyang & portion pun agak banyak..yang small pun da banyak, so aku takleh bayangkan kalo yang large @ maybe extra large plak cemana kan..

Restoran Jom Cari Makan

so kalo sesiapa yang rasa nak bawa keluarga @ geng reramai gi makan makanan cina halal tu bole la try pegi makan kat kedai ni..nak kata murah @ mahal tu, tataw la maybe standard la kot kat Damansara..lagipun makanan cina halal ni memang agak susah gak nak cari yang murah..huhu..so bole cari restoran ni di alamat:

Restoran Jom Cari Makan,
No. 31-1 & 33-1, Jalan PJU 5/12,
Dataran Sunway, 47810 Kota Damansara,
Selangor Darul Ehsan

p/s: jangan mudah terpengaruh sangat dengan tv..hahaha..btw lain orang lain selera..& kalo nak oder makanan, pastikan kombinasi hidangan tu adalah sesuai, eatable & tak memuakkan..peace ^_^

6 comments:

  1. kalo ak of cos ak kata sedap sbb feveret food ak..haha

    tapi serius sedap..cuba la try sendiri :)
    tapi nak cari yang halal tu payah sikit la..huhu

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. salam, kepada owner blogspot ni, apa bukti ke"halal'lan restoren ni ye? nape ble saya je pintu depan restoren tu terus x jadi masuk? sungguh meragukan.. :-

    ReplyDelete
  4. Halal la bro mail.restoran ni quite famous kot kota damansara.bro da smpi depan pintu ragu2 kenapa tak tanya sendiri restaurant tu? pergi tanya owner blog buat apa

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...