Thank You For Following :)

KOMTEP 2018 – After school Class – Kelarai Hanbok

Kalau di Malaysia kita ada Ko-kurikulum, di Korea mereka ada after school class. After school class ni dijalankan setiap hari bermula jam 2.30pm sehingga 4.30pm. Tapi kelas ni tak dijalankan oleh homeroom teacher ye. 


Our lovely Mrs. Jong Ah :)
Setiap kelas ada cikgu mereka sendiri dan kelas ni ada yang berbayar, tengok jenis kelas. Kelas yang ditawarkan pula sesangat lah pelbagai tapi kebanyakannya adalah berkaitan kebudayaan Korea seperti tarian tradisional dan gendang Korea. Almaklumlah, orang Korea ni sangat mementingkan budaya dan tradisi mereka dan mereka akan cuba sebaik mungkin untuk memelihara budaya dan tradisi tersebut. 

Tapi kalau nak belajar tarian K-pop pun ada je kelas yang ditawarkan. Kelas bahasa asing pun banyak ditawarkan seperti Bahasa Jepun, Bahasa Cina, Bahasa Vietnam dan lain-lain. Anyway benda ni bergantung kepada sekolah. Kami pun tak ketinggalan diminta untuk membuat kelas Bahasa Melayu pada setiap hari Selasa dan Khamis.

my partner masa after school class BM

Untuk kelas Bahasa Melayu ni kami buat bergilir-gilir tak pun bersama-sama, ikut suka kitorang la kiranya. Hahaha. Sebab satu yang abam paling suka bila disana, diorang ni tak ambil pusing sangat bab formality ni, yang penting mengajar dengan baik dan ada hasil, tu je yang diorang nak tengok. RPH? Refleksi? Tang tu masuk post lain nti. Hehe

Anyway, selain kelas Bahasa Melayu tu, abam juga bersempatan buat beberapa after school class lain dengan kerjasama bersama Multicultural Class iaitu :

1. Kelarai Hanbok : Weaving + Paper folding 
2.  Malaysia Korea Ecobag : Drawing + coloring traditional motives 

Untuk dedua klas ni abam buat 4 session each, 2 session for lower grades, 2 session for upper grades, for 2 days each. Senang cerita, 1 hari buat 2 kelas, 2.30pm – 3.30pm untuk lower grades, 3.30pm – 4.30pm untuk upper grades, then Kelarai Hanbok tu buat 2 hari, ecobag tu pun buat 2 hari. Alhamdulillah dedua projek memasing siap dalam tempoh 2 hari yang diperuntukkan.

Mrs. Jong-Ah in action

Untuk Kelarai Hanbok tu, 1st day my partner teacher Mrs. Jong-Ah  ajar pasal Hanbok parts dulu sebab yang masuk kelas ni semua budak-budak non-Korean. Since all these kids already exposed to kelarai during my classroom lesson, lepas tu abam terus proceed ajar mereka untuk menganyam kelarai berdasarkan numbered grid diagram yang abam cipta tu (ewah). On the 2ndday, they just continue and finish the weaving and proceed with the hanbok paper folding, step by step with me.

menganyam ikut my numbered grid diagram

terus gam lepas da siap anyam

hasil akhir :)

some of the Dawoori Ban kids :)

Untuk bahan kelas ni boleh download di link di bawah ni ye :




Untuk ecobag abam sambung cerita dalam next post k. Panjang dah post ni. LOL

For more KOMTEP 2018 stories, feel free to check out our official Facebook page HERE ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...