Thank You For Following :)

Makeover Bilik Tidur Dengan Kos Seketul IPhone

My New Bedroom :)

Finally i got my dream bedroom earlier than expected! Tapi sebelum tu meh aku belanja gambar lama bilik bujang aku dulu sebelum aku share transformasi bilik baru aku. Hehe

Katil bujang gue... ignore the mess please :p



very de compact kan.. hehe.. oh btw langsir da tanggal nak basuh..

Aku dah tido kat bilik ni maybe since aku umur 4 tahun kot, tapi dulu share bilik la dengan abang-abang aku pkai bunk bed. Then aku redecorate sendiri bilik ni time lepas SPM dulu kalo tak silap around 9 years ago. tapi still chanteque okay! hahaha. Aku cat dinding semua sendiri buat petak-petak tu pastu siap cat katil & meja lagi sebab aku memang suka buat kerja-kerja D.I.Y ni. 

My new bedroom pulak actually dulu ruang tamu sebelum rumah kampung kitorang ni ditambah kat bawah. Lama gak lah ruang ni terbiar kosong jadi rumah spiderman. Last-last haritu tiba-tiba parents aku suggest aku pindah bilik pi ruang tamu lama tu, convert jadi bilik tido. So camni la rupa bilik tu memula lepas aku clearkan semua barang dalam tu  (lupa nak ambik gambar asal.. sorry)

the abandoned space

pintu kedai uolzz.. haha

extra space?

got my own private balcony!

Ruangnya agar bear & aku tak suka terlalu padat @ terlalu kosong. so aku pikir the best way is letak perabot yang agak besar which is a king size bed. 

Tapi perkara pertama yang aku buat ialah wiring to add some sockets. Dalam kepala otak aku da pikir mana nak letak bakal katil raja aku so aku ukur la kat dinding tu agak-agak saiz muatkan kepala katil tu then letakla plug tambahan kiri kanan katil. Sebeb akü tak reti tarik tamah socket, so aku minta tolong upah pakcik sedara aku dan inilah hasilnya..

waiting for the bed to come
total cost? supply semua aku beli sendiri roughly dalam RM50 (tak sampai pun sebenarnya). then upah wiring pakcik aku minta RM150 sebab dia kira 5 point which was 1 point = RM30. tu termasuk dia tolong pasang 3 unit lampu siling skali taw. so for wiring aku habis dalam RM200 lah kiranya.

Then next step ialah cat dinding. Since dinding kayu asal ni kaler reddish so aku tukar kepada darker tone. Aku beli shellac kaler charcoal & to add something aku cat 1 partition kaler putih. Dinding simen aku cat putih gak : lilac white. Then frame tingkap aku cat hitam. Pastu untuk lantai, we always have these wood flooring (rumah kampung kan) tapi selama ni disembunyikan di sebalik tikar getah. So aku memang nak sangat tanggal tikar getah pink tu & reveal the beauty underneath it. & tadaa it was fine, not perfect. & atas suggestion my parents (my mom insist) aku shellac balik lantai tu dengan clear shellac & the result was very satisfying :)

BEFORE : lepas disapu berkali-kali dah ni.. 

AFTER : not bad right?

da sangkut hook kat dinding.. hehe

much better :)
So untuk finishing dinding dan lantai ni, aku habis roughly around RM300. & pesanan aku, kalo cat ni jangan beli yang murah-murah yang low cost tu sebab rugi jangka masa panjang. Beli yang washable & yang boleh hide hairline crack. My suggestion, dulux @ nippon yang 3 in 1 sebab pengalaman aku cat rumah ni pakai nippon 3 in 1 dah 3 - 4 tahun memang takde masalah bertompok @ faded ke apa. Cuma jangan bagi terkupas sebab kalo terkupas dia akan macam plastik boleh tarik sekali. 

Untuk lighting plak aku beli 2 ceiling lamp (yang kat beranda pasang biasa ja da beli sekali dengan supply wiring), tapi yang bajet je la. Aku beli yang reduce to clear punya set. LOL. So dapat la satu tu RM180 ala chandelier satu lagi RM140 ala spotlight (tawar harga lagi beb). Table lamp aku beli 1 kat parkson ada sale dapat dlm RM30+ (lupa simpan resit). Floor lamp & table lamp 1 lg tu beli kat ikea 3 @ 4 tahun yang lalu, pakai balik ja. Bulb beli LED bulb (jimat letrik wei, & lagi terang banding jenis energy saving) kat Mr. D.I.Y, 5wt = RM9.90 x 12 = RM118.80. So total untuk lighting aku habis kira-kira RM470

& finally for the crucial part, furniture. Ha yang ni aku memang puas survey kedai perabot. 4 kedai gak la aku pusing & kedai aku pi beli ni pun aku tak pegi sekali tapi 3 kali! 1st untuk survey harga, 2nd untuk tawar harga & buy some & 3rd beli some more depends on my extra budget :) so ni la hasilnya..

Furnitures in...

guess how much ive spent? meh aku terus bagi calculation senang (hasil dari lots of negotiation)

BED SET :
1 King Size Bed (leather finish) + 1 King Size Mattress (pocket spring) = RM2300
FOC :  5 pillows + 1 bolster 

Display Shelves = RM320
2 Bedside Table With Drawers (last stock item / display set) = RM30
Coat Hanger (last stock item / display set) = RM50
Office Chair (PVC leather, promo) = RM130

TOTAL = RM2830

Ada yang rasa mahal dan ada gak yang rasa murah tapi ni la harga terbaik yang aku dapat selepas puas bargain nego harga degan salesgirl & tauke kedai perabot tu. Hahahaha

Selain tu aku ada beli full length mirror kat homestore Familia dapat harga RM190 dan bamboo blinds skali harga RM25. Untuk langsir plak aku beli kain je kat Kamdar total around RM65 pastu minta tolong mak jahitkan. Untung anak mak, dapat jimat disitu :)

So final look? *drumroll* tadaaaaaaa!!! maybe tak la secantik makeover by Rizalman kan tapi not bad kan. Hehe





Personal grooming & fitting space disebalik divider shelves.. hehe..

Mini office.. meja ni dah pakai sejak zaman sekolah rendah.. around 9 years ago cat balik.. sampai la ni elok lagi :)
side ni selain cat aku takde labur pape.. almari, langsir semua bawa dari bilik lama ;p

so barang hiasan lain tu semua barang dah sedia ada mostly hadiah & souvenirs yang aku simpan since zaman study dlu. oh ya yang jam dinding tu ak beli kat MR. D.I.Y. Actually tu aku combine 2 set jam DIY. Cadar plak, ha ni nak tolong promote, aku beli dengan kakak aku, murah ja, jauh lagi murah banding kat kedai. Dia bisnes cadar online. Kalo berminat boleh cek Facebook dia DISINI atau tengok instagram dia COTTON_DAN_PATCHWORK (tapi dia lagi aktif dalam FB)

so total spent for this makeover? meh kira sama-sama

Wiring = RM200
Cat & shellac = RM300
Lighting = RM470
Furniture = RM2830
Full length mirror = RM190
Curtains & blinds = RM90
Lain-lain (cadar + jam + etc) = RM200

TOTAL = RM4370 
Note : aku just rounded up the amount mana-mana yang ada sen-sen tu aku bagi cukup RM1 senang nak kira :)

Well terlebih sikit dari bajet asal which was RM4000 but oklah, dah terlanjur makeover kan. Tapi macam beso je total spend tu kan. Sesuai ke tajuk post ni? Meh aku tunjuk..jeng jeng jeng

my dream phone.. memang in my dream je la.. huk huk huk :(

Ha ni harga IPhone 6s Plus. kira tambah beberapa ratus lagi boleh beli Iphone 6s Plus 128GB la. hahahaha. But instead of an IPhone, I got a whole bedroom makeover. So for my future IPhone, tunggu dulu lah ye, tunggu IPhone 7 ke 7s ke. hahahaha. sadis. So tu je la untuk kali ni. till the next post, ciao :)

p/s : kalo nak baca some tips on redecorating macam space management & etc boleh baca DISINI. aku tak larat nak taip balik lagipun post ni pun da panjang sangat dah :p

abam payung selfie mirror seketul nuh. hahaha. saja nak tunjuk baru gunting rambut RM5 actually. okbai :p

UPDATED :

I've extended my mini office & my closet. LOL

No longer empty space :)

My mini office :p

The so-called walk-in closet :D
Current look of my bedroom / mancave :)

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...